Optagelsen på medicin

Det er en krig!

Hvert i fald ville mange medicin interesserede nok mene dette, da konkurrencen er enormt høj. Så hvad gør man?

Kravene og adgangskvotienter kan ses her: http://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin.aspx

Den mest lige vej til studiet er helt klart via kvote 1. Det er også den vej langt de fleste studerende i dag bliver optaget gennem. Men hvordan er det egentligt at kæmpe for det? Er det overhovedet det værd? Og er der andre muligheder for at blive optaget?

Jeg kan tage min egen oplevelse som udgangspunktet. Selv startede jeg på SDU i 2012, da jeg var 24 år. For mig var universitetet meget nyt. Jeg kendte en del der studerede på universitetet, herunder også medicin (primært på KU). Jeg er dog den første i nærmeste familie som overhovedet læser på universitetet og deraf en lang videregående uddanelse.

Min vej var gennem kvote 2. Fra gymnasiet havde jeg fået opsamlet mig et så elendigt snit, at jeg endda måtte søge dispensation for overhovedet at gå til optagelsesprøverne!
Jeg er selv fra den gamle gymnasieordning, deraf også fra den tidligere 13-skala (som jeg personligt mener er meget bedre end den nye, men nok om det!). Mine nogenlunde karakterer blev derfor smadret med en hammer, da de skulle konverteres til ny skala. Heldigvis havde jeg nogle fordele.
Jeg havde i 3 år uddannet mig og arbejdet som ambulanceassistent hos Falck. Det vil i bund og grund sige at jeg havde uddannet mig som redder, med speciale i ambulance. Mine karakterer herfra afspejlede en langt højere evne og motivation, end jeg havde haft i gymnasiet. Derfor var det nok også nemmere at få dispensation for snittet på 6,0 oven i nogle andre personlige omstændigheder.

Jeg blev tilbudt at komme til kvote 2 prøver. På SDU har man en ret unik kvote 2 optagelse, til forskel for mange andre medicinstudier og ikke mindst andre studier på andre universiteter.
I bund og grund går man gennem 2 prøver. Første prøve en multiple choice test, som bliver kaldt MCQ. Her skal man i løbet af ca 2½ time kunne svare på ca. 95 MCQ spørgsmål med typisk 4 svarmulighederne. Testen er ikke let! Den er relativt læsetung og er med til at teste en lang række kognitive evner. For dem som måske ikke kan huske alt fra gymnasiet, er der ikke test på ens forudgående viden om forskellige emner. Alt bliver leveret i opgaverne. Det lykkedes mig at komme ind med 1 point mere end påkrævet! Pointkravet kan variere, da det fungerer lidt på samme måde som ved kvote 1. Jo flere der svarer mange spørgsmål rigtigt, jo højere bliver kravet også. Det laveste pointkrav for at gå til MMI vil derfor også være det antal point nr. 300 (ca.) ansøger har i hans/hendes test.

I 2014 kom omkring 1200 personer til MCQ testen på SDU. Af disse går lige omkring 300 personer videre til anden runde, nemlig et multiple mini interview, MMI. Her går ca 150 videre og får tilbudt plads på medicin. MMI testen er en test med forskellige stande, hvor man bliver testet på en lang række forskellige områder fx motivation, samarbejde og etik.

Man kan læse om MCQ og MMI her: http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/optagelsesproever_mcq_mmi

Personligt oplevede jeg MMI testen som en rigtig god ting. Jeg er især glad for at være kommet ind på studiet, men ved at både SDU og de læger der underviser i stort omfang roser kvote 2 optagelsen på studiet meget! Selvom testen adskiller sig fra mange andre universiteters måde at optage studerende på, så er AU i gang med at indføre noget lignende.
Min MMI test? Den gik godt. Jeg fik topkarakterer i 4 ud af 7 stande. En stand fik jeg næsthøjeste karakter og de to sidste lå jeg på middel. Men jeg har også været vant til et meget tæt sundhedsfagligt samarbejde og kommunikations fokus de sidste år gennem mit arbejde i ambulancetjenesten.

 

For  krav til de andre universiteters kvote 2 optag kan i læse her:

KU: http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/vurdering-kvote2/

AU: http://bachelor.au.dk/optagelse/kvote-2/

AAU: http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/medicin/adgangskrav/

 

Så fat mod, selvom i ikke opnår 11,8 i snit på gymnasiet! Der er altså andre veje og de kan betale sig at give sig i kast med! Med det sagt er det langt fra en fribillet. Nogle studerende søger i mange år for at komme ind. Nogle når deres mål, andre giver op. Men det er dumt at fraskrive sig muligheden. Ikke mindst fordi MMI prøverne faktisk er ret sjove (Efter min egen overbevisning).

Og mindst af alt: Hvis i virkelig vil medicin, så bid i det sure æble og søg alle steder i landet! Glem alt om at det fx kun skal være KU i vil ind på. Alle steder uddanner jer til det samme og i skal alligevel alle sammen i gennem en uddannelse efter universitetet for at blive selvstændige læger. Hvor i forresten trækker nummer og kan ende i Hillerød, Thisted eller Sønderborg. Nyd studiet i stedet for at det skal være Københavns pulserende liv! Ellers må i tage jer til takke med et andet studie, hvis det kun skal være der og i ikke kan komme ind på medicin på KU.
De andre steder er altså heller ikke dårlige! Tværtimod. Mange studerende i Odense kommer eksempelvis selv udefra og man finder lynhurtigt nogle nye rare mennesker at bruge sin tid sammen med.

Held og lykke!

7 meninger om “Optagelsen på medicin

  1. jonas

    Hej Lasse
    Tak for din spændende blog.
    Jeg er selv i samme situation som du var i forbindelse med optagelse på medicin. Jeg har et jammerligt snit. Omregnet til den nye skala er mit snit på sølle 3,2. Dette skyldes ikke manglende evner, men skoletræthed i gymnasietiden. Jeg fandt efterfølgende ud af at jeg gerne ville arbejde med mennesker og da læge pga. mit snit var umuligt, valgte jeg at blive radiograf, hvilket jeg efterhånden har været i 8 år. Drømmen om læge har dog varet ved og i år valgte jeg at forsøge at komme ind på sdu. Jeg tog henholdsvis kemi b og matematik a på vuc for at klare de specifikke adgangskrav samt fik, ligesom dig, dispensation for karakterkravet på 6 for at blive inviteret til adgangsprøverne. Jeg klarede mig igennem de to prøver og er nu blevet tilbudt en plads på medicin. Det er godt nok lidt vildt.
    Pga. at jeg udover min uddannelse til radiograf ligeledes har taget en anden uddannelse, er min SU opbrugt og de fleste ville nok mene at jeg er sindssyg når jeg vil opsige mit faste job til 30.000 kr om måneden for at studere med en indkomst på 0 kr. Men engang imellem bliver man nødt til at tage nogle chancer her i livet, og jeg har svært ved at være udføre et job resten af livet som jeg ikke brænder for. Så jeg håber at det er den rette beslutning jeg træffer. Det vil tiden vise.

    1. Lasse

      Hej Jonas.

      Tak for dine pæne ord og stort tillykke med studiepladsen! Det er endnu et bevis på, at et karaktergennemsnit fra gymnasiet absolut ikke er retningsgivende for folk så mange år efter. Mange ting kan influere ens snit og det bør ikke stoppe ens fremtidsmuligheder for altid.

      Jeg kender andre som læser på studiet, med lidt eller ingen SU. Det kræver selvfølgelig en nogen anden prioritering end når SU’en er der, men det er til at have med at gøre, hvis man lægger arbejdstimerne i det. Det kunne jo være du kunne arbejde som radiograf sideløbende, ligesom jeg har brugt mit ambulancearbejde.

      Hvis du virkelig brænder for medicin, så tror jeg ikke du vil fortryde det. Niveauet og kravene er markant højere end man møder på andre studier, men man vokser med opgaven så længe man klør på og giver det en stor indsats.

      Held og lykke med det. Vi ses nok til september når jeg introducerer jer til studieordning med videre.

      Mvh Lasse

    2. Anonym

      Hej Jonas
      Tillykke med Studiepladsen!
      Jeg har lige et spørgsmål til dig.
      Jeg blev student i år med et meget dårligt snit, så jeg har givet lidt op på medicin, og vil derfor gerne finde noget andet at søge ind på. Jeg synes at radiograf lyder rigtig spændende, men hvordan kunne du komme ind på uddannelsen med dit snit på 3,2 når adgangkravene er et snit på over 7?

      Tak på forhånd 🙂

  2. Mia Nielsen

    Hej Lasse, jeg står i en lignende situation, hvor jeg gerne vil studere medicin. Jeg har søgt ind 2 år i steg og bestod desværre ikke nogle af optagelsesprøverne. Har du evt. nogle gode tip i forhold til prøverne?

    1. Lasse

      Hej Mia.
      Tak fordi du skriver, det er altid dejligt at få spørgsmål herinde.
      Det er ærgerligt at du ikke er kommet videre, men det er også nogle svære prøver. Det kræver både evner og held at komme videre, men jeg kender flere som har søgt ind en del år i streg før de kom ind på studiet. Så hvis du stadig har mod på det, synes jeg ikke du skal give op.

      Jeg tænker det er bedst at give dig lidt ideer til MCQ prøven, hvis du ikke er kommet forbi den endnu.

      MCQ prøven tester dig på flere måder, både sprogligt, matematisk og analytisk. Men det er ikke kun den. Den tester dig også i at kunne finde den relevante information i en stor tekst, inden for relativt kort tid. Derfor er det vigtigt at kunne håndtere sin tid og sine opgaver effektivt. Det er trods alt omtrent 90 opgaver på 2½ time. Det er kortere tid end vores skriftlige MCQ prøver vi har på studiet, på trods af at tekstmængden på studiet til den slags eksaminer er meget mindre.

      Det kan derfor være en god ide at lave så mange opgaver som muligt, på den kortest mulige tid. Støder du ind i opgaver du er i tvivl om eller ikke kan svare på relativt hurtigt, så noter hvilken opgave det var og gå videre til næste. Du kan til sidst gå tilbage til de sværeste opgaver for dig og enten løse dem fra start eller gennemgå dem igen, hvis du havde svaret på det.

      Husk dog at følge din intution. Personligt oplever jeg ofte, at de svar jeg har ændret i min besvarelse til en eksamen, faktisk endte med at gøre svaret forkert frem for korrekt, så det skal man være varsom med. Første indskydelse er typisk den rigtige og man skal derfor være varsom i at ændre sine svar.

      Ellers kan du også kaste dig over at øve dig i at analysere tekster i forhold til bestemt indhold, du kan træne din læsehastighed med videre. Alt sammen noget, der også vil gavne dig på et universitetsstudium.

      Jeg håber det giver dig lidt tanker til, hvad du kan gøre. Hvis du har spørgsmål må du jo endelig skrive igen.

      Mvh Lasse

      1. Mia Nielsen

        Mange ak for det hurtige svar. Hvad bliver man helt præcist spurgt om på de forskellige 7 stande

      2. Lasse

        Det var så lidt!

        Det kan jeg faktisk ikke fortælle dig, da det skifter hvert år. Selvom standene kan være det samme (Fx samarbejde, kommunikation, etik, håndtering af information osv.) så er emnerne forskellige hvert eneste år og fokus i hvad der skal løses er forskelligt. Da jeg selv har været med til at vurdere ansøgere til MMI’en, var de forskellige standes emner meget anderledes fra dem jeg selv var i gennem.

Skriv et svar

