Den lette vej til god studieøkonomi

Nogle af jer har måske været på SU før. Andre har ikke. collage_priser
For nogle af jer vil det også være første gang i flytter hjemmefra. Måske stadig tæt på familien, men andre flytter også langt.

Der er så mange ting at holde styr på og min oplevelse blandt mange af mine medstuderende er at økonimisk overblik indtager en mindre rolle i dere studiestart, selvom den burde være vigtig!

Jeg synes det er ærgerligt, for man kan faktisk ret let få et godt overblik over sin økonomi. Så er der også råd til øl i fredagsbaren!

Først og fremmest har man jo ikke råd til alt. Men man kan sørge for at køb af bøger, betaling af forsikringer eller lignende, ikke bliver en kedelig fornøjelse. Jeg hører tit fra andre at det at skulle købe en ny bog til 900kr er uoverskueligt i deres budget. Det kan der være mange grunde til, men jeg tror den mest gennemgående grund hos langt de fleste er manglende opsparing.

Denn måde jeg har gjort det på, er at jeg har flere konti i min bank. Ikke mindst fordi det giver bedre overblik, men også fordi jeg har nemmere ved at styre hvor mange penge jeg vil bruge på forskellige områder. Nu snakker jeg ikke 20 forskellige, men i min verden burde man som minimum have 4-5 konti. Mange banker siger at man bør have 3 (Lønkonto, budget og opsparing).

Lønkontoen

Det er her penge i måneden kommer ind, men også hvor ens betalingskort bør være på, samt den konto der flyttes penge fra når løn/SU går ind og til de andre konti man skal bruge.

Budgetkontoen

Her indsættes et beløb hver måned til at dække faste udgifter. Det kan fx være;

  • Husleje
  • Forsikrings betaling
  • Vand/Varme/El
  • Mobil
  • Kontaktlinser
  • Medlemskaber af diverse ting
  • Ugeblade 
  • Osv.

Den måde jeg gør det på er at skrive alle de udgifter jeg har ind i et skema. Jeg samler den totale sum på 1 år. Dvs betaler jeg husleje 1 gang om måneden ganges denne med 12.
Betaler jeg kun for medlemsskab af eksempelvis en klub 2 gange om året, ganger jeg kun denne med 2.
Tanken er at få et samlet overblik over alle udgifter på 1 år, for derefter at dividere hele puljen med 12. Så ved man hvor mange penge der i gennemsnit skal bruges hver måned på at betale alle faste udgifter.
På denne måde kan man fx afsætte 4500kr hver måned til samtlige faste udgifter (undtagen mad) ind på sin budgetkonto. Så slipper man også for at forsikringsbetalingen på 3000kr i januar æder ens lommepenge!

Et godt tip er altid at lige smide 50-100kr oven i, alt efter hvor mange faste udgifter man har. Det er relativt få penge hver måned, for at en lille betalingsforhøjelse af et abonnement ikke æder 700kr fra lønkontoen i december.

Opsparingen

Denne konto er vigtig i det henseende at det altid er sundt at spare op. Vil du gerne på ferie? Spar op! Julegaver? Spar op! Computeren bryder sammen? Så har du pengene.
Hvor mange penge man ønsker at spare op er forskelligt og det skal man overveje ud fra hvad ens ønsker er.

Ved man at ferien til sommer kommer til at koste 6000kr, jamen så skal der også spares 500kr op hver måned i et år for at få råd til det.

En god ting at have i baghovedet når man har en opsparing er at det tit er en bedre løsning at spare op, før man sætter penge af til fornøjelser, frem for omvendt. På den måde tvinger man sig selv til at spare penge op til uforudsete udgifter eller andre planer. Ellers risikerer man at det blev en lidt for fed bytur sidste fredag i måneden også var opsparingen allerede væk.

Madkonto

Denne konto er noget jeg selv godt kan lide. 
Da jeg boede for mig selv i min ungdomsbolig satte jeg ca. 1700kr af hver måned. Dette dækkede al indkøb af madvarer + husholdningsartikler (rengøringsmidler, toiletpapir osv.)
Jeg havde derfor også dankort tilknyttet denne konto. 
På denne måde vidste jeg hvad jeg havde at gøre godt med til indkøb hver måned. Det var sjældent jeg måtte trække over, for jeg kunne i de fleste tilfælde klare mig for de penge. Også selvom jeg købte en pizza i ny og næ. Fastfood 3-4 gange om ugen æder dog ens penge ret hurtigt (og din sundhed, men det er en anden sag). 

Det skal siges at jeg langt fra levede at pasta med ketchup. Tværtimod lavede jeg tit lasagne, spiste diverse indiske eller lignende retter, lavede tortillas når jeg lystede eller biksede en god kylling sandwich sammen. Hakkebøffer er altså bare bedre med sovs og kartofler til. Eller en burger som har mere end bare salat i.

Også er det langt federe at kunne spise ordentlig mad hele måneden, frem for kun de første 3 uger før pengene er ved at være trænge.

Studiekonto

Jeg havde en beslutning om at jeg ikke ville blive tynget økonomisk at mine køb til bøger, mapper, papirblokke, kuglepenne og deslige. På denne måde kunne jeg samtidig også købe alle mine bøger fra nye, hvis jeg ville det (Jeg er lidt af en bognørd, de pynter så godt på hylden herhjemme).
Da jeg startede på medicinstudiet var det svært at have kontoen i gang allerede der, men jeg har efterfølgende indsat 500kr om måneden og jeg er aldrig gået i minus. Pt. er jeg ved at spare penge op til de næste modulers store bogindkøb, herunder Medicinsk Kompendium, som fra ny koster 3500kr. Det er heldigvis ikke et problem med denne konto, så det kan varmt anbefales.

money

Selvfølgelig kræver det hele at man også har en indkomst andet end bare SU taksten. Men på medicin studiet er jobmulighederne så gode at det næppe skulle være et problem, medmindre man sidder i en virkelig dyr bolig/værelse et sted i storbyen. 
Det gør også at jeg på intet tidspunkt oplevede at jeg ikke kunne nyde livet og gøre lidt af det jeg ville, selvom jeg fik brug for at investere 2000kr i bøger. 
Det giver selvfølgelig heller ingen luksustilværelse (Det gør SU sjældent), men jeg vil hellere skulle vente 1 måned med at tage et sted hen for x antal mange penge, end jeg vil æde pasta i 3 måneder fordi jeg skulle købe en ny anatomibog.

Det kan også godt anbefales at kigge på mulighederne i sin bank. Mange banker har ungdoms og/eller studiekontoer, som giver en række fordele. Fx gratis visa/dankort og muligvis en høj indlånsrente.

Bliver man medicinstuderende kan det til gengæld også godt betale sig at handle lidt med bankerne. Selvom man ikke tjener mange penge når man er på SU, så ved bankerne godt hvilken kunde de får i butikken når man engang er færdig med universitetet. Så de er altid ret interesserede i de medicinstuderende. Men gør det nu med omtanke og lad vær med at låne en masse penge til forbrug. Det vil i fortryde senere hen.

3 meninger om “Den lette vej til god studieøkonomi

  1. Pingback: Tillykke nye medicinere! (Tag det nu med ro) – Stud.med

  2. Lena

    Hej!
    Jeg har hørt at der ikke er ret meget tid til et studiejob som medicinstuderende, men passer det?
    Hvor længe kan man tillade sig selv at arbejde, for også at kunne nå at læse op på pensum og lignende?
    Hilsen Lena
    P.S. fantastisk blog.

    1. Lasse

      Hej Lena

      Jeg skriver ikke på bloggen mere, men tænkte du alligevel skulle have et svar. Tak for rosen med bloggen, så har den da ikke været forgæves.
      Jeg ville ønske at kunne give dig et helt konkret svar, men det er bare ikke så let. For det første er der forskel på hvordan de 4 universiteters forskellige studieordninger er. Derved er der også forskel på arbejdsbyrde på diverse semestre, opbygning af fag, eksamensperioder med mere.
      Nu har jeg været på SDU og jeg har ikke haft problemer med at have studiejob ved siden af. Alle jeg kender fra andre universiteter, både AU, AAU og KU har også sagtens kunne have studiejob og frivilligt arbejde ved siden af. Det vigtigste i min optik er blot, at man også husker at lave andet end blot studiet og evt. studierelevant arbejde, selvom det er spændende.
      Du skal prøve at finde din egen balance. Min oplevelse fra mange er at man sagtens kan klare 8 timer om ugen. Andre klarer 15-20 timer, men det afhænger igen af den stilling man har. Jeg har haft mange vagter som ambulanceassistent (Grundet min tidligere uddannelse) og her havde jeg i perioder 20-30 timers arbejde om ugen, ved siden af studiet. Men det var ofte også døgnvagter, hvor jeg havde god tid til at læse pensum. Så det varierer meget.

      Lad vær med at overbebyrde dig selv med studiearbejde, du har rigeligt at pensum at se til. Men du kan sagtens supplere SU’en på den måde. Det er jo ikke nødvendigt at hive 12 taller ind gennem hele studiet, der er alligevel ikke nogen der kigger på det når du er færdig.

Skriv et svar

