Tiden går

Som i nok har opdaget, så er det noget tid siden jeg har skrevet herinde. December måned, eksamen, jul, nytår og meget mere satte simpelthen en kæp i hjulet i forhold til at nå mange andre ting. Jeg er nok ikke den eneste med den oplevelse.

Men tingene går fremad. Om en måned er jeg færdig med 7. semester og derved det første halve år af kandidaten. Jeg er slet ikke i tvivl om at medicinstudiet har været det helt rigtige valg for mig og jeg glæder mig hver dag til at lære mere og nyt. Mange af underviserne er meget engagerede og brænder virkelig for deres fag. Man kan klart mærke at det er lægerne vi møder nu når vi har undervisning, for alting har et meget klinisk fokus frem for blot det teoretiske.

I øjeblikket har jeg undervisning i sygdomme i blod og bloddannende organer. Det vil sige en smule mikrobiologi om fx sepsis (blodforgiftning), HIV/AIDS, Ebstein Barr (Kyssesyge) med mere, men især hæmatologi, som omhandler mange former for lymfe- og knoglemarvscancere, blodmangel sygdomme, transplantations teori og meget mere. Det er ekstremt spændende, om end lidt kringlet at finde rundt i de mange forskellige typer af blodsygdomme der tit ligner hinanden til en forveksling.

Til foråret skal jeg have om mave-tarm sygdomme, samt endokrine sygdomme (Eksempelvis diabetes) efterfulgt af klinik på sygehuset. Selvom jeg godt ved hvor jeg skal hen nu, vil jeg lade det stå lidt i det uvisse herinde, for det er kun rent held at jeg ved det allerede nu (gennem mit arbejde). Vi får først officielt besked om hvor vi skal i klinik i løbet af februar. Jeg glæder mig, især fordi det bliver godt at komme ud og bruge en masse af det vi har haft undervisning i og se nogle patienter, andet end i ambulancen.

Mine forskningsprojekter kører også som de skal, om end det tager tid. Forskning er et timesink, men jeg tager det med ophøjet ro, for det er interessant at dykke ned i nogle områder og man får virkelig interessen for feltet. Det giver helt sikkert et meget mere dybdegående indblik i nogle ting, man normalt ikke ville få mere end lidt overfladisk viden om.

Jeg håber alle har haft en god jul og et godt nytår!

Skriv et svar

