Meget arbejde, mange projekter… Hvordan?

Det er nu et par måneder siden jeg sidst har skrevet et indlæg herinde. Det er ikke fordi lysten til at skrive et indlæg ikke har været der, men det er blevet skubbet i baggrunden af alt andet.

Der skal ikke herske tvivl om at jeg har meget at se til. En ting er at jeg har mit medicinstudie, som trods alt er omfangsrigt. Jeg har også mange andre ting at se til. Med 4 forskellige jobs (Vejleder, instruktor, ambulanceassistent og simulationsoperatør) samt en masse andre projekter (Frivilligt arbejde, forskning og deslige), så levner det ikke meget tid til alt andet. Familien skal også prioriteres.

Det jeg tit hører fra mine medstuderende er at jeg får dem til at se dovne ud. Det synes jeg nu ikke er korrekt, for vi prioriterer alle vores tid forskelligt. Men ja, jeg laver meget. Hvordan får jeg så tid til alt det? Det vil jeg komme med lidt tanke om nu.

 

Projektprioritering

Først og fremmest prioriterer jeg mine projekter og jobs meget specifikt. Nogle ting kommer før alt andet og det gør at visse ting bliver på et meget mere “Langsommeligt” grundlag.

Hvis jeg tager læsningen på studiet væk, står jeg tilbage med jobs, frivilligt arbejde og forskningsprojekter.

Typisk vil det organiseres således:

2 jobs træder i forgrunden. Det er mit job som vejleder og instruktor. Både fordi de er gode jobs, men også fordi de kræver en vis tilknytnings frekvens som er nødvendig. Vejleder fordi det er fast lønnet hver måned med et varierende time antal. Instruktor fordi jeg underviser et vist antal timer per semester, men tidspunkterne varierer meget.

Mit simulationsoperatør arbejde er typisk kun 2-4 dage om året. Det er derfor meget begrænset, men jeg prøver altid at sætte tid af til det fordi det er hulens spændende.

Slutteligt kommer mit ambulance arbejde. Det er ikke fordi det ikke er interessant, men fordi jeg nemmere kan planlægge dette ind på skæve tider. Det værende weekender, ferier med videre.

Mit frivillige arbejde prioriteres også relativt højt. Ud over at sidde i bestyrelsen i en studenterforening, står jeg for en del kurser og foredrag. Jeg sørger dog for at lave et effektivt samarbejde med de aktive frivillige vi har i foreningen, som er med til at arrangere disse. Jeg laver derfor en del “organisatorisk” arbejde, ved at planlægge tingene. Det er heldigvis begrænset hvor mange specifikke dage, jeg skal sætte af til dette.

Til sidste er der min forskning. Jeg har helt fra starten sat mig for øje, at projekterne skulle være relativt fleksible og ikke kræve helt specifikke deadlines. På denne måde har jeg kunne passe det ind når tiden var. Det kan være mellem lektioner hvor tiden til læsning alligevel var knap. Det kan være i sammenhæng med døgnvagter på ambulancen, hvor der nogle dage kan være mange timer på stationen. Samtidig er det let at sætte sig og arbejde på 1-2 timer en aften eller lidt flere i en weekend.

Det hele handler derfor for mig om en blanding af prioritering og organisering. Jeg er slet ikke i tvivl om hvor jeg er henne i de ting jeg er i gang med. Derfor kan jeg også let forlade et område 1-2 uger hvis jeg har travlt med studiet og tage dem op når det er nødvendigt eller muligt.

 

Men hvordan planlægger jeg så?

Synes du selv det er svært at planlægge utroligt mange ting ind i det hele? Så kan dette være en overvejelse at kigge på (Jeg har muligvis lavet et indlæg om det før):

EMCrit Podcast 136 – Getting Shit Done

Scott Weingart, som er amerikansk akutmediciner, har lavet et rigtig godt indlæg omkring at bruge konceptet “Getting things done”. Det er en rigtig effektiv måde at overskue mange mindre og store projekter man har i gang med, og sørge for at tingene også rent faktisk bliver gjort. Det er en læsning værd!

Jeg vil dog sige alt i alt: Jeg glæder mig til at få afsluttet mine forskningsprojekter når det er muligt, så de ikke hænger i tankerne hele tiden. Problemer er dog at den slags projekter altid får en til at stille nye spørgsmål også byder nye projekter sig!

Sidst men ikke mindst: Jeg glæder mig til jeg er færdig. Jeg får mere fritid end jeg har haft i flere år.

 

2 meninger om “Meget arbejde, mange projekter… Hvordan?

  1. Marie

    Hej Lasse! Jeg har nu fulgt din blog on and off i ca. to år nu, eller hvor lang tid det nu har været.
    Jeg er virkelig imponeret over, hvordan du kan få din tid til at hænge sammen og så forske ved siden af.

    Nu har jeg selv muligheden for at forske ift. en ny behandlingsform, men hvordan er du gået omkring det at skrive artiklen? Udover at tage SSFs artikelskrivningskursus.

    Jeg har nemlig selv kig på nogle e-kurser fra forskerkurser, men jeg ved ærlig talt ikke særlig meget om dem. Er der evt. noget litteratur om emnet, du kan foreslå?

    1. Lasse

      Hej Marie. Tak fordi du skriver. Det er altid rart når folk følger interesseret med i de ting man går og laver, også selvom der kan gå lidt tid mellem opdateringerne.

      Jeg bliver selv til tider forundret over, hvordan jeg får tiden til at hænge sammen. Nogle gange er det mig en gåde!

      Jeg har faktisk ikke færdig skrevet en artikel endnu, så jeg kan ikke give dig et entydigt svar. SSF’s artikelskrivningskursus er dog guld værd og kan varmt anbefales fra min side. Andre muligheder har jeg ikke prøvet, men jeg ved der også findes gratis online kurser (Såkaldte MOOC’s), blandt andet fra førende universiteter. Mener det er Stanford som blandt andet kører nogle gratis online kurser man kan tilmelde sig.

      Jeg har ikke kendskab til forkserkurser, så jeg må desværre være dig svar skyldig.

      Jeg har ikke selv noget litteratur som forslag. Det litteratur jeg selv har brugt i forbindelse med mine projekter, har været de slides jeg har fra SSF, samt bøger om statistik og brugen af STATA (Statistik program).

      Så jeg ved godt det ikke er meget mere viden du får herfra på nuværende, men jeg håber alligevel det hjælper lidt.

Skriv et svar

