Forskningsmetode klaret, nu til mere psykiatri

Jeg har bare en ting at sige om mine første 3 uger af semestret: KAOS!
Jeg har haft umådelig travlt. Mit arbejde (og familien) har nok også været medvirkende årsag til at der har været ekstra travlt, ud over at jeg har haft 2 fag samtidig. Nok halvdelen af de timer jeg skal undervise i færdighedstræning var placeret i løbet af den første måneds tid af det her semester, det siger alligevel lidt. Men ikke nok med det, så har både jeg og resten af familien været syge og der har bare været run på.

Heldigvis for det hele, er vi alle raske og glade igen. Jeg bestod min eksamen i forskningsmetodse i sidste uge og nu har jeg 2 uger til at blive god til psykiatri. Det kræver lidt intensiv læsning, men det skal nok lade sig gøre. Jeg tager det med ophøjet ro (Riiight… PANIK!).

Men det hele betyder nu også, at jeg snart kan begynde at kaste mig over mit speciale sideløbende med studiet. På denne måde kan jeg blive færdig med studiet ½ år før normeret tid (Dvs. 5½ år i stedet for 6 år). I den lange bane betyder det næppe det store, men lige nu og her betyder det en del. Hvis alt går vel, skulle jeg gerne være færdig som læge om 1½ år, så tiden nærmer sig. Selvom jeg før har stået med mange typer af patienter, ikke mindst de kritisk syge og tilskadekommende, så er det stadig med en vis urolighed at jeg snart er færdig. For der er meget man skal kunne og forventningerne til en er enormt høje. Men når så mange andre før mig har kunne gøre det, så kan jeg også.

Noget helt specielt for mig, er at jeg bliver den første i den nærmeste del af familien som får en lang videregående uddannelse. Til gengæld kan jeg ikke sige jeg er den første læge i familien. Men jeg kan godt sige jeg er nummer 2 og situationen nok er noget anderledes for mig end den første læge. Han var livlæge for enkedronning Sophie på Nykøbing Slot i slutningen af 1500-tallet og starten af 1600-tallet. Så det er immervæk nogle år siden.

Jeg håber alle de nye studerende der har kastet sig over studiet er kommet godt i gang. Bare rolig, tiden går pludselig hurtigt og i vil opdage hvor meget i kommer til at lære i løbet af de næste mange år. Bare husk på at i skal kunne tale med alt og alle, ikke kun jeres kolleger. Man bliver hurtigt grebet af sproget og forståelsen af et område, som mange ikke har særlig stort indblik i. Det er ikke nogen skam, men en vigtig ting at bide mærke i, så man ikke fremstår helt afmarcheret i forhold til resten af befolkningen.

Skriv et svar

